Medkänsla som strategi för problemlösning, Del 4

foto: Salvatore Vuono / FreeDigitalPhotos.net

Att känna medkänsla för de som beter sig dumt mot oss är alltså inte att stryka dem medhårs. Det är att förstå att de är på jakt efter samma harmoni som vi, men att de misslyckats med att finna den i stunden.  Om vi kommer ihåg det när något känns jobbigt så har vi vunnit väldigt mycket. Vi kommer att kunna släppa ilskan som dyker upp i våra hjärnor och kroppar därför att vi förstår att den sårande personen egentligen lider själv. De ogenomtänkta orden som kommer ur deras mun blir inte lika personliga då.

Tänk på att en person som ofta beter sig elakt behöver stå ut med sig själv hela tiden. Vi behöver bara stå ut med dem då och då.

Att se på vardagliga konflikter på det här sättet får dock inte göra att vi går omkring och är stolta och tycker att det är fel på alla andra. Tvärtom. När vi ser igenom andra människors elaka ord och förstår var de kommer ifrån, blir det lättare för oss att se vad vi faktiskt bör ta till oss. Kritiken som vi får från våra medmänniskor stämmer ibland, och för att själva utvecklas behöver vi vara ödmjuka inför kritik. Varje svår situation som dyker upp i livet är ett utmärkt tillfälle till utveckling.

Glöm inte att träna era mentala muskler!

Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Konflikthantering, Medkänsla, Medvetenhet, Mental hälsa, Mental träning, Personlig utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Medkänsla som strategi för problemlösning, Del 4

  1. Claudio skriver:

    Hola cumpa!
    Grymmaste bloggen på länge!!
    Un abrazo!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>