Någon som vill testa ”flodövningen”?

Att då och då stanna upp och iaktta den tanke- och känsloström som passerar oss, är en mycket bra uppladdning inför livets svårigheter. Vi blir då medvetna om själva medvetenheten. Det jag menar är att vi blir medvetna om att vi är medvetna om det som pågår inom oss.

Den som vill kan nu testa att göra ”flodövningen” med mig. Det är en meditationsövning. Jag skrev om den i förra inlägget men vill nu utveckla den lite.

Vi sätter oss på golvet eller på en stol och försöker hålla ryggen rak. Vi blundar sedan och lugnar ner andningen genom att bara lägga märke till den. Vi andas normalt tills vi känner att andningen sker helt naturligt, utan ansträngning. Sen föreställer vi oss att vi sitter på en liten gräsplätt vid kanten av en flod, från en position något ovanför så att vi blickar ner på floden. Den har en väldigt stark ström men det är inget som stör oss, den bara flödar förbi.

foto: prozac1 / FreeDigitalPhotos.net
Sen så föreställer vi oss att alla jobbiga tankar och känslor vi bär inom oss flyter med strömmen. Vi lägger märke till hur de närmar sig och sen flödar förbi bara några meter framför oss. Vi behöver inte ta itu med alla dem just nu. I stället bestämmer vi oss för att medvetet titta på dem från vår upphöjda position ovanför floden. Vi kan stanna kvar i detta tillstånd så länge vi önskar.

När vi suttit så pass länge att strömmen känns naturlig så kan vi komma tillbaka till vår andning. Sedan kan vi öppna våra ögon och sitta i lugn och ro en liten stund. Slutligen kan vi inom oss säga något i stil med: ”Hoppas att vi kan fortsätta skapa denna distans som vi precis upplevt även när det blir tufft i vardagen. Hoppas att vi då också kan hjälpa alla andra människor att finna denna distans”.

Nu en sak som jag kommer att fortsätta upprepa: Misslyckandet är en naturlig del av vägen. Jag mediterar i stort sett varje dag men misslyckas också varje dag med att skapa distans till mina känslor. Detta är ett arbete som pågår ett helt liv. När vi håller på att lära oss att köra bil får vi ju motorstopp många gånger (och vi får det även när vi är vana förare!). Men vi ger inte upp utan vrider om nyckeln och ger oss f-n på att köra vidare. Till slut så kommer resultaten.

När man väl börjat träna de mentala musklerna så har man satt sina egna inneboende styrkor i rörelse. Förr eller senare så lär sig hjärnan att skapa distans. Den byter helt enkelt ut en gammal vana mot en ny. Nyckelordet är tålamod.

Ses snart igen!

… och kom gärna med funderingar kring inlägget!

Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Meditation, Meditationstips, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>