Att förstå meditation, Del 3

Innan man börjar meditera kan det vara bra att undersöka tankarnas ”födelse och död” på ett uppmärksamt sätt.

Så, här kommer en väldigt kort övning…

Blunda en liten stund. Under denna tid ska du rikta din uppmärksamhet på det som händer i hjärnan. Försök att se när en tanke dyker upp och när den försvinner. Eller när den dyker upp och hur länge den stannar kvar. Om en ny tanke dyker upp innan den förra har lämnat så gör det inget. Undersök i så fall hur länge de båda är kvar och hur de ”tävlar och bråkar” om utrymme. Gör likadant med en tredje, fjärde, femte och så vidare.

Observera att du ska göra övningen i max en minut. Syftet är inte att man ska klänga sig fast vid tankarna utan i stället se hur de beter sig – att de kommer och går i en strid ström och att det bästa vi kan göra är att låta dem passera (meditera). Meningen med övningen är att för en liten stund se hur det kraftfulla tankemaskineriet fungerar. Då blir det lättare att förstå varför meditation ens är värt att lägga ner tid på.

När man gör denna övning, kan man märka att störande tankar vill lämna men att man inte låter de göra det. Vi väljer själva att låta dem stanna kvar längre än nödvändigt. Ofta av ren vana.

Ses i nästa…  :)

(foto: Salvatore Vuono / FreeDigitalPhotos.net)
Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Meditation, Meditationstips, Medvetenhet, Mental hälsa, Mental träning, Personlig utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>