Andas med magen och lugna ner hjärtat

Det är genom en medveten och kontrollerad andning som man hjälper hjärnan och hjärtat att varva ner, vilket skapar förutsättningar för utvecklandet av inre ro. Även om man inte använder en särskild andningsteknik under meditationspasset, är det bra att börja passet genom att lugna ner andningen en kort stund.  Men man behöver inte krångla till det. Visst finns det avancerade tekniker som yogis och andra mästare kan lära ut, men det är inget jag behärskar. Mitt tips är att helt enkelt andas med magen.

Hur gör man då? Jo…

1) Lägg först bara märkte till hur din andning ser ut, utan att du värderar den. Forstätt att andas i eget tempo en liten stund.

2) Låt sedan andningen komma ner till ett lite lugnare tempo.

3) Rikta sedan din uppmärksamhet till området strax under naveln (2-3 fingrars bredd nedanför naveln). Ta ett djupt andetag och känn att andningen sitter långt ner i svalget och inte högt upp i halsen. Andas liksom ”förbi” bröstkorgen.

4) När du nu andas in, låter du magen expandera. Bröstkorgen ska vara helt stilla och avslappnad. På utandningen drar du in naveln inåt och uppåt mot ryggraden. Det är den nedre delen av lungorna som ska jobba. Upprepa detta så många gånger du känner för, tills du känner att du varvar ner.

När man andas så här, aktiverar man andningsmuskler (diafragman) som man inte brukar använda så ofta. Det ger bland annat stabilitet i bålen och bättre hållning.

Ett litet tips:

Om du har svårt att veta om du andas rätt så kan du ställa ena handen på magen och den andra högt upp på bröstkorgen. Vilken hand är det som höjs och sänks? Öva tills du märker att det är handen på magen som rör sig.

(foto: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net)
Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Meditation, Meditationstips, Mental hälsa, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>