Meditationspass 1

Självklart kan man meditera utan en särskild andningsteknik. Man kan i stället bara välja att lägga märka till hur andningen är i stunden och sträva efter att andas i ett normalt lugnt tempo. Men att andas med magen är ändå ett bra hjälpmedel som kan underlätta ”nervarvandet”. Nu följer några enkla tips på hur man kan genomgöra ett meditationspass.

Tips 1: Meditation med fokus på andningen

* Sätt dig på en kudde på golvet, eller på en stol. Om du sätter dig på en kudde så sitt gärna på en lite tjockare kudde så att du sitter upphöjt. Det viktiga är att du är rak i ryggen. Sitter man för krökt, finns det risk att man somnar under passet.

* Lägg händerna på knäna eller låt de bara vila på ett bekvämt sätt. Blunda eller fokusera blicken på en fast punkt så att ögonen får vila. Fokusera nu på andningen och andas i vanligt tempo. När du kan göra det utan att behöva anstränga andningen, så kan du börja andas med magen. När du hittat denna andning fortsätter du bara att lägga märka till den.

* Fortsätt att andas. När tankarna vill ha din uppmärksamhet (för det kommer de att vilja ha), låt de leka fritt. Kom bara tillbaka till andningen. Kläng dig inte fast vid de störande tankarna, utan skapa ditt eget ”space” där de inte når dig. Välj helt enkelt att landa i stunden, hur mycket tankarna än skriker efter din uppmärksamhet.

* Fortsätt att fokusera på andningen tills det att tankarna inte stör dig särskilt mycket. När du känner dig klar kan du avsluta meditationen genom att säga ”Må den harmoni som jag precis upplevt, hjälpa mig och andra människor under jobbiga situationer i livet”.

 

(foto: Robert Nilson / FreeDigitalPhotos.net)

Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Meditation, Meditationstips, Medvetenhet, Mental hälsa, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>