Pröva att räkna antalet inandningar!

En rolig sak som man kan göra när man tar hjälp av (mag)andningen under ett meditationspass, är att räkna antalet inandningar. Du kan välja att räkna till exempelvis 21. Då bestämmer du dig för att låta allt störande bara passera under tiden du räknar. Avsluta inte passet förrän du kommit till den siffra du valt.

Då och då kommer du upptäcka att du tappar räkningen, och i stället komma på dig själv med att sitta och tänka på helt andra saker… typ på vad du ska ha på dig för kläder imorgon eller nåt annat roligt. Även om det ibland kan kännas jobbigt att tappa räkningen, är det bra att det sker. Man blir nämligen medveten om hur lätt det faktiskt är att dras med av ”onödiga” tankar. Om du tappar räkningen, börja om och försök uppnå ditt mål (siffran).

Ge dig själv en ärlig chans att lyckas i början genom att inte ha alltför höga krav. Räkna till fem eller tio bara för att testa. Det är bättre att sitta under en kort stund och vara helt fokuserad än att sitta länge och kämpa sig igenom ett meditationspass. Ha tålamod, man blir skicklig med tiden :)

 

(foto: digitalart / FreeDigitalPhotos.net)

Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Inre harmoni, Meditation, Meditationstips, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>