Meditationspass 2

Istället för att använda andningen som hjälp för att behålla fokus under meditationspasset, kan du prova att använda visualisering. Men som jag tidigare nämnt, är det är alltid bra att börja passet med att lugna ner andningen i en eller två minuter.

Tips 2: Meditation med fokus på visualisering

* Sätt dig på en kudde på golvet, eller på en stol. Om du sätter dig på en kudde så sitt gärna på en lite tjockare kudde så att du sitter upphöjt. Det viktiga är att du är rak i ryggen.

* Lägg händerna på knäna eller låt de bara vila på ett bekvämt sätt. Blunda eller fokusera blicken på en fast punkt så att ögonen får vila. Fokusera nu på andningen och andas i vanligt tempo. När du kan göra det utan att behöva anstränga andningen, så kan du börja andas med magen. När du hittat denna andning fortsätter du bara att lägga märka till den.

* Istället för att fortsätta uppmärksamma andningen under resten av passet, ska du nu visualisera något som ger dig ro. Många meditationsutövare visualiserar ljus i olika former. Föreställ dig att du sitter på någon fridfull plats ute i naturen och att du nås av ett starkt solsken. Detta ljus upplöser alla störande känslor i hjärna och kropp och jobbiga tankar tillåts passera.

* Så fort de jobbiga tankarna vill ha din uppmärksamhet så fortsätter du fokusera på det klara ljuset. Kom hela tiden tillbaka till visualiseringen av ljuset när du tappat fokus. Gör så tills det att tankarna inte stör dig så mycket. När du känner dig klar kan du avsluta meditationen genom att säga ”Må den harmoni som jag precis upplevt, hjälpa mig och andra människor under jobbiga situationer i livet”.

 

(foto: graur razvan ionut / FreeDigitalPhotos.net)
Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Inre harmoni, Meditation, Meditationstips, Mental hälsa, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>