Vilken träning är den bästa?

I vilken ände ska jag börja när jag ska jobba med mig själv mentalt? Ska jag börja meditera först eller ska jag kanske börja reflektera kring hur jag är mot andra människor innan jag börjar meditera? Ska jag försöka stressa ner genom meditation eller ska jag först klura ut vad som i grunden skapar min inre stress? Ska jag fokusera på andningen eller på någon visualiseringsövning när jag mediterar?

Dessa frågor har jag fått av människor som är intresserade av att börja jobba mer med sig själva. Mitt svar har varit: Det spelar ingen roll i vilken ände man börjar. Det som spelar roll är att börja.

Vare sig du vill ta tag i stress, ilska, svartsjuka, avundsjuka, girighet eller vad som helst som skapar oro inombords, är det bra att göra nånting. Ett tips är att ställa sig frågor som utmanar ens invanda (och i många fall destruktiva) tankemönster. Men det är också bra att börja med meditation. Att lugna ner tankeflödet först, kan vara en förutsättning för att man ska kunna se ”inre problem” på ett klarare sätt.

Så vilken träning är den bästa för vårt psykiska välmående?

Den som blir av!

(foto: Idea go / FreeDigitalPhotos.net)
Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Inre harmoni, Medvetenhet, Mental hälsa, Mental träning, Personlig utveckling, Problemlösning, Självreflektion och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>