Kanske ta sig tid när man sitter på bussen?

Meditation behöver inte ta lång tid. Att öva sig i att bli mer närvarande i stunden är något som kan göras under några få minuter per dag. Man kan till exempel göra det på bussen på väg till jobbet, i bastun efter ett träningspass eller under lunchrasten. Det behöver alltså inte stjäla tid från annat som man vill hinna göra under dagen.

Det handlar om att medvetet skapa tid till träning. Jag tänker på ett citat av Edward Stanley (1826-1893): ”De som inte tror sig ha tid med fysisk aktivitet måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom”.

Det fungerar precis på samma sätt med mental motion. Det gäller att förebygga ohälsosamma mentala tillstånd genom rätt sorts träning. Framför handlar det om att göra av med rätt sorts energi. Personligen gör jag hellre av med lite energi varje dag på att ändra osunda mentala vanor, än gör av med mycket på att ha kvar dem.

(foto: www.fotoakuten.se)
Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Medvetenhet, Mental hälsa, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>