Ett klargörande av mental träning

Mental träning kan se ut på flera olika sätt. Det kan exempelvis handla om att hjärnan görs skarpare genom att man tränar upp reaktionsförmågan eller blir bättre på att lösa matematiska problem.

Den mentala träning jag pratar om i denna blogg handlar för det mesta om att utveckla egenskaper som ger harmoni inombords. Då är det framför allt två träningssätt jag menar. Det ena sättet är att vi bestämmer oss för att finna ro i oss själva genom att låta tankar och känslor passera. Det andra är att vi stannar upp och medvetet iakttar tanke- och känsloflödet för att kunna plocka ut just de tankar och känslor som är bra för vår personliga utveckling.

Sen handlar det om att få en bra balans mellan båda sätten. Det är bra att vi lär oss att vila hjärnan, men det är också bra att vi lär oss att aktivera den på rätt sätt – alltså att vi sysselsätter oss själva med tankar som motiverar oss att bli snällare, hjälpsammare, klokare och mer medkännande individer.

(foto: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net)
Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Mental hälsa, Mental träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>