Så sjukt jobbigt med ångest, men den går att hantera

Ibland hälsar ångesten på utan någon anledning. Visst, det kan vara något som finns i mitt undermedvetna som behöver kommer upp, men det hjälper mig inte ett dugg att veta det då.

När jag kom hem igår hade jag så sjukt stark ångest. Den blev så där fysiskt jobbig: Ni vet när det känns som att hjärtat faller ner i magen, och man känner för att krypa ur sin egen kropp eftersom den känns bara jävligt overklig? Men så tänkte jag: Kan jag leva som jag lär nu? Kan jag titta på känslan med distans just i detta nu? Så… jag testade att se på känslan med distans och lyckades ganska bra.

Något som jag alltid gör när jag får stark ångest (kan kanske vara ett tips till någon) är att jag lägger mig på rygg på golvet eller sängen med händerna på varandra, vilandes på magen. Sen blundar jag och lägger märke till hur mina händer rör sig i takt med min andning. Efter det lägger jag bara märke till ”kriget” inom mig utan att värdera ångesten. Jag bara konstaterar att den är på besök utan att tänka om den är bra eller dålig för mig. Jag låter den vara i fred samtidigt som jag har händerna på magen.

Jag har märkt att när jag värderar den så mår jag mycket sämre. Det slutar med att jag kämpar både med att hantera ångesten och med värderingen av den (fan vad jobbigt att jag mår så jävligt och fan vad konstig jag är som mår så här). Det är som att man inleder ett krig mot sig själv i en stund då man i stället borde låta sig själv vara ifred. När jag låter ångesten vara där som en del av mig och påminner mig själv om att den kommer att försvinna, vare sig jag vill det eller inte, så känns det oftast lite lättare efter ett tag.

Att ta bort värderingen av ångesten är bland det bästa vi kan göra. Då slipper vi inleda ett tvåfrontskrig i en stund då vi har fullt upp med att försöka bli vän med den ena ”fienden”.

Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Ångest, Inre harmoni, Mental hälsa, Mental träning, Självreflektion och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>