Kan det finnas olika slags medvetanden?

När forskare har studerat vad som händer i mediterande buddhistmunkars hjärnor, så har de kunnat visa upp konkreta resultat. Däremot har det hittills inte gått att visa några mätbara resultat när det gäller var i hjärnan medvetandet sitter och vad det egentligen är.

I vetenskapens värld som jag såg för cirka två veckor sedan ställdes många filosofiska frågor: Är det vår hjärna som skapar medvetandet? Kan det finnas utan vår kropp? Tar medvetandet slut eller överlever det oss? Vi säger att vi ”är vid medvetande” om vårt vakna tillstånd – Men vad betyder det egentligen? Vad händer med medvetandet när vi sover och inte är medvetna om vad som händer? Forskarna har inte fått svar på alla dessa lika knepiga som fascinerande frågor ännu, men studierna går vidare.

Det som handlar om medvetandet har en viktig roll inom buddhismen. Därför har denna mer än 2500 år gamla livsåskådning blivit ett intressant område för forskare och för andra som vill lära sig mer. Jag tänkte berätta lite om vad buddhismen säger om medvetandet, men eftersom jag inte är någon expert kan jag inte gå in på detaljer. Det jag kan säga är att inom buddhismen så menar man att det finns flera sidor av medvetandet. Två av dem framstår särskilt tydligt: det ena är det vardagliga medvetandet och det andra är medvetandets sanna natur. De är inte skilda från varandra utan är två delar av samma helhet. Vad som menas med det här kommer jag att ta upp i nästa.

Haka på i nästa inlägg!

Jorge

Om Jorge

Jorge Aliaga Aravena, 34 år. Jag har praktiserat meditation i många år. Tankepassagen är ett sätt för mig att få dela med mig av mina tankar kring hur man kan göra för att skapa inre harmoni.
Det här inlägget postades i Hjärnforskning, Meditation, Medvetandet, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>